Pagina wordt geladen ...
 

“Impossible n’est pas un mot”
(Napoleon Bonaparte)

 

Herstructureren & reorganiseren

chogori-cases-14

Interim CFO in de procesindustrie

Als CFO a.i. een volledige business process redesign uitgevoerd bij een family owned toeleveringsbedrijf voor de bouw. De onderneming heeft ruim tien actieve dochterbedrijven in Nederland en België met ruim € 100 miljoen omzet met eigen productiefaciliteiten en eigen logistiek. Als belangrijkste opsteller van de visie en als aanjager en leider van de turnaround zijn ondermeer de volgende acties uitgevoerd:

  • Diverse bestaande bedrijfsonderdelen zijn geïntegreerd, waarbij de organisatiestructuur van de gehele onderneming is gekanteld. Hierdoor werd samenwerking mogelijk tussen de bedrijfsonderdelen. Dit was voordien niet of nauwelijks mogelijk.
  • De diverse onderdelen van voormalige joint ventures zijn geïntegreerd in de onderneming.
  • Een aantal bedrijfsonderdelen zijn verkocht, waardoor de continuïteit van deze onderdelen beter werd gewaarborgd dan als deze binnen de onderneming waren gebleven.
  • Er zijn diverse adequate reorganisaties uitgevoerd, waarbij op basis van de afweging van activiteiten zelf uitvoeren of uitbesteden is bepaald wat het optimale aantal medewerkers voor de onderneming was. Daarbij is ook in ogenschouw genomen dat de onderneming nu anders is georganiseerd en dat er nieuwe bedrijfsonderdelen zijn toegevoegd en bestaande waren verkocht.
  • Rapportagestructuren en monitoring vanuit de groep zijn daarbij vanzelfsprekend ook versterkt.

Hierdoor werd het mogelijk om zowel bij de banken in Nederland als in België de onderneming te herfinancieren. Uiteindelijk is de onderneming vanuit een (zwaar) verliesgevende situatie weer winstgevend geworden, waardoor de onderneming niet meer onder toezicht kwam te staan van de afdeling Bijzonder Beheer.

Het plan om te komen tot de visie is uiteraard met het gehele directieteam vooraf besproken, van input voorzien door de belangrijkste stakeholders (Directie, management van de diverse bedrijfsonderdelen, Raad van Commissarissen, banken) en door hen geaccordeerd. Vervolgens zijn de belangrijkste zaken over inhoud en voortgang maandelijks gepresenteerd aan de medewerkers, zodat de medewerkers “mee gingen” in het proces. Ondanks dat de boodschap niet altijd even aangenaam was, hebben de medewerkers altijd het proces ondersteund en sterk bijgedragen tot een succesvolle turnaround.

 

chogori-cases

Interim CFO in de olie- en gas industrie

CFO a.i. en directielid bij een internationale dienstverlener in de olie- en gasindustrie:

Herstructurering inclusief opstellen van een nieuwe visie met meer focus:

  • Sluiting van een aantal vestigingen in het buitenland.
  • Vermindering met circa 35% van het personeelsbestand, met name door gedwongen ontslagen.
  • Aanscherpen van de inkoopfunctie door een inkoopscan en heronderhandelen van de inkoopcontracten.


Aansluitend herfinanciering met verruiming convenanten, verlenging van bestaande leningen en halvering van toekomstige aflossingen in combinatie met nieuwe aandelenuitgifte en bijstorting door aandeelhouders. Twee acquisities in het buitenland met nieuwe financiering en integratie van de overgenomen bedrijven in de UK. Verbetering van de rapportages door o.a. de implementatie van een nieuw consolidatiesysteem en report generator.

 

chogori-cases-verhuurbedrijf

Interim CFO in de dienstverlening

CFO a.i. en directielid bij een grote aanbieder en netwerk voor de inrichting van grote internationale beurzen, congressen en evenementen met werkmaatschappijen in Europa, actief in de verhuur van meubilair, tapijt(tegels), licht, beeld en geluid:

Opstellen en aansturen van een herstructureringsprogramma gericht op margeherstel en betere projectcontrol alsmede verbetering van de balans, het resultaat en de cashflow door:

  • Herfinanciering van de groep.
  • Verandering van de focus van omzetgroei naar (contributie)marge en sterk resultaat (EBIT) herstel.
  • Verandering van de incentives in het bedrijf (ander besturingsmodel en ander intercompany- en bonusbeleid).
  • Samenvoeging van een aantal werkmaatschappijen (vermindering overhead).
  • Sluiting van een aantal vestigingen en magazijnen in Europa.
  • Opzetten van een operational excellence programma (met name in de magazijnen) met behulp van Lean.
  • Professionaliseren en trainen van de financiële functie.
  • Verbetering van projectenadministratie en de ICT.
  • Opzetten van een aantal shared service centra voor kwaliteitsverhoging en vermindering van de overhead.
  • Begeleiding van de due diligence en met de aandeelhouders verkopen van het bedrijf aan een PE partij.
sitemap | contact | privacy policy
Website door Webba